Antecedents:
Els poemes d’aquest autor exposen una novetat respecte a tota la lírica anterior. La antiga poesia ens mostrava el ritual de l’amor Cortés , un amor on tot es fred i amb molt poca intimitat. A la poesia d’aquest autor , en canvi, trobem un amor on la dama ja no es la “midons” idealitzada i inaccessible al poeta, si no una dona real amb sentiments de veritat.
Estil:
Aspectes tradicionals :
- Manté el hendecasíl•lab i la forma 4+6 de la rima.
- Dividies l’amor en tres tipus com en la antiguitat: El sensible , el carnal i l’espiritual. L’últim es el que ell voldria assolir.
- Utilitza lèxic feudal
- Els poemes van dirigits a una dama , representada mitjançant un senyal.
Aspectes característics y per tant moderns:
- Ja no escriu en occità o provençal , si no que es el primer poeta que escriu en català.
- El poeta recorre a un model de dama no idealitzada i amb sentiments vertader.
- Encara que utilitza el senyal , com els trobadors , en té de 6 diferents
- March no li dona tanta importància a la mètrica i es centra mes en els seus sentiments.
- Moltes de les seues reflexions filosòfiques estan basades en experiències personals.
- El poeta manifesta un “jo” poètic molt marcat i íntim.
Classificació de les obres
Com que no es conserven molts del originals de les seues obres , els que han estudiat la seua poesia, l’han classificada segons el contingut predominant en aquests apartats:
El amor es el tema principal de les poesies de March, tant es així que el altres temes que apareixen son la causa o la conseqüència de ell. Com ha senyalat moltes vegades la nostra professora Ausiàs es un poeta que manté una constant lluita amb si mateixa a causa de l’enfrontament entre els dos tipus d’amor possibles: el sensual i el espiritual. March vol aconseguir el espiritual , però no hi ha cap manera , ja que sempre acaba dominant al sensual, i com a prova tenim la seva vida , dos matrimonis de conveniència y uns quants fills il•legítims amb la seva esclava. Com s’ha dit anteriorment Ausiàs parla d’una dona a la que li dona un nom , com els trobador, el senyal , encara que ho fa no amb un , sinó amb 6 senyals diferents. D’aquesta manera trobem els poemes ordenats per cicles:
- Plena de Seny: 19 poemes on apareix un diàleg entre l’autor i la dama a qui aquest li proposa superar el amor carnal . A pesar d’això ella es mante passiva , i el poeta per tal de superar-ho canvia de cicle
- Llir entre Cards: 35 poemes dirigits a altra dama , on considera la contemplació d’aquesta com a forma de d’assolir l’amor pur. Després de la seua resposta negativa , l’autor actua violentament i es decanta per la mort , un tema constant del cicle.
- Amor Amor: 12 poemes on el autor desenganyat i vell reconeix que el plaer intel•lectual no es suficient per a arribar al pur. També podem torbar l’enyorança del temps en el qual amava apassionadament. Es dirigeix a un amor personificat.
- Mon darrer bé : sols 2 poesies adreçades a una dama de la que s’enamora ja vell i que fa oblidar altres amors.
- Oh foll amor : 10 poemes on el poeta es sent un pecador , ja que viu un amor que no es pur i demana el perdó a Déu
La mort esta present a tota l’obra de March, però aquest apartat esta format sols per 6 poemes que fan de plany a la mort d’una dona sense cap senyal. Sembla ser la seva dona. March reflexiona sobre el destí , l’ànima , el record…
Es un poema de 224 versos , on Ausiàs s’adreça a Déu en segona persona. Es penedeix davant d’ell per haver caigut en el foll amor i fins i tot arriba a demanar-li la mort. Es preocupa mes pels seus sentiments que per l’estructura , ja que utilitza versos sense rima i es converteix en un poema més natural i íntim si cap que els anteriors. És un dels poemes més importants de la literatura valenciana.
Fonts:http:Vikipedia
llibre de text :"Paraules i lletres" -Editorial Marfil
Entrada publicada per:
Carmen Castillo Pinto
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada